آیا ناخنک چشم از بین میرود

آیا ناخنک چشم از بین میرود؟

شاید برخی از مردم با واژه ناخنک چشم ناآشنا باشند یا با وجود اینکه افرادی که دارای ناخنک چشم هستند را در اطرافیان دیده‌اند اطلاعی از این بیماری ندارند. بهتر است ابتدا درباره این بیماری کمی صحبت کنیم سپس می‌خواهیم بدانیم که آیا ناخنک چشم از بین میرود و راه های درمان این بیماری چیست با ما همراه باشید.

ناخنک چشم چیست؟

ناخنک Pterygium به صورت یک ضایعه برجسته فلش مانند سفید یا صورتی رنگ که به سمت مرکز چشم (قرنیه) کشیده شده است، دیده می‌شود. افرادی که مدت زمان طولانی در محیط بیرون و در معرض آفتاب هستند و از محافظ خوبی برای چشمان خود در برابر نور خورشید استفاده نمی‌کنند، ممکن است به این بیماری دچار شوند.

ناخنک چشم در واقع رشد قسمتی از چشم به نام ملتحمه است که لایه ایی سفید رنگ و رگ دار است. روی صلبیه (اسکلرا) قرار دارد و در بیماری ناخنک به سمت قرنیه پیشروی می‌کند. ناخنک می‌تواند در یک چشم یا هر دو چشم رخ دهد. زمانی که ناخنک با رشد خود به سمت مرکز قرنیه رشد کند، دید بیمار را مختل خواهد کرد.

رشد ناخنک ممکن است به صورت آهسته در طول عمر انجام شود. همچنین می‌تواند در بازه‌هایی متوقف شود. به طور کلی این بیماری خطرناک نیست و راه درمان دارد. البته در موارد شدید یا مزمن می‌تواتد تاری دید ماندگار ایجاد کند. ناخنک معمولا در بچه‌ها ایجاد نمی‌شود. بیشتر در سنین بالاتر بزرگسالی دیده می‌شود. حدود ۱۲ درصد مردم دنیا ناخنک را تجربه می‌کنند. دقت داشته باشید که همیشه برای ناخنک نیاز به درمان خاصی نیست. درمان زمانی شروع می‌شود که شما احساس ناخوشایند در چشمان خود و یا مشکل در بینایی پیدا کنید.

علائم ناخنک

• رشد زائده صورتی رنگ بر روی سفیدی چشم که حالت فلش مانند دارد و نوک فلش به سمت مردمک است.
  • قرمزی چشم، تحریک‌پذیری زیاد چشم‌ها
  • احساس جسم خارجی در چشم مانند وجود شن ریزه
  • اشکی بودن دائم چشم‌ها
  • خشکی چشم، سوزش و خارش چشم
  • در صورتی که ناخنک چشم به نزدیکی مرکز قرنیه رسیده باشد باعث دوبینی و تاری دید می‌شود.

اصلی‌ترین دلایل ایجاد ناخنک

دو دلیل اصلی برای ایجاد این عارضه وجود دارد:

1. به مدت طولانی در معرض نور UV بودن
  2. در شرایط آب و هوایی گرم و خشک با باد و گرد و خاک زیاد قرار گرفتن

با توجه شرایط آب و هوایی گفته شده، در مناطقی که تحت عنوان کمربند ناخنک یا pterygium belt نام دارند شیوع این بیماری بیشتر است. این مناطق شامل تمام قاره آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی، استرالیا و آسیا جنوبی که شامل کشورهایی مانند عربستان، ایران، نپال و… هستند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد درمان ناخنک

آیا ناخنک چشم از بین میرود؟

باید توجه داشته باشد که ناخنک خود به خود از بین نمی‌رود و تنها راه از بین بردن کامل آن جراحی است. برای درمان بعضی از علائم ناخنک، می‌توان از قطره‌های چشمی استفاده کرد. با توجه به علائم بیماری در شما که می‌تواند شامل ناراحتی در چشم که به صورت قرمزی، افزایش حساسیت چشمی، خشکی و سوزش چشم باشد درمان انتخاب می‌شود.

استفاده از قطره‌ها و پمادهای چشمی جهت افزایش رطوبت در چشم یا کاهش التهاب چشم به عنوان درمان مقدماتی در نظر گرفته می‌شود. در صورتی پیشرفته شدن بیماری و علائمی مانند اختلال در بینایی، رشد پیوسته ناخنک که علائم آن بدتر شده و به درمان با قطره جواب نمی‌دهد و همچنین در صورت نارضایتی از ظاهر چشم درمان جراحی پیشنهاد می‌شود.

جراحی ناخنک چشم چگونه است؟

در جراحی ناخنک چشم سه روش کلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1. برداشتن ناخنک و جایگزین کردن محل با بافت ملتحمه خود فرد (اتوگرفت): در این روش بعد از برداشتن ناخنک چشم، از بافت ملتحمه که معمولا از زیر پلک بالا برداشته می‌شود برای محل برداشتن ناخنک استفاده می‌شود و در آنجا بافت جدید پیوند زده می‌شود. ریسک بازگشت ناخنک در این روش کم است و بهترین نتیجه از نظر ظاهری دارد.
  2. برداشتن ناخنک و جایگزین کردن محل از طریق پیوند لایه آمنیوتیک جنین: این روش مانند روش قبلی است. با این تفاوت که بافت از چشم خود فرد برداشته نمی‌شود و از لایه آمنیوتیک جفت اهدایی یک نوزاد تازه به دنیا آمده استفاده می‌شود.
  3. برداشتن ناخنک چشم و عدم پیوند لایه ایی دیگر در محل برداشتن که مشابه روش‌های قبلی است. اما در محل برداشتن ناخنک بافتی قرار داده نمی‌شود. معمولا این روش کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریسک بازگشت ناخنک در این روش بیشتر است.

روش جراحی مانند همه‌ی جراحی‌ها ریسک فاکتورهایی دارد که در جراحی ناخنک چشم شامل:

• احتمال عفونت یا ایجاد کیست در محل جراحی
  • احتمال بازگشت مجدد ناخنک را باید در نظر داشت
  • خشکی چشم
  • در موارد شدید آسیب به اسکلرا یا قرنیه با درهم شکستن لایه‌های کلاژنی که می‌تواند باعث نازک شدن قرنیه شود البته شایع نیست.

آیا راهی برای پیشگیری از ناخنک وجود دارد؟

استفاده از عینک‌ها آفتابی که محافظت ۱۰۰ درصدی در برابر امواج مضر نور UV دارند مهم‌ترین راه برای پیشگیری از بروز ناخنک است. (عینک UV400) استفاده از عینک آفتابی در روزهای غیرآفتابی و ابری هم توصیه می‌شود. همچنین هنگامی که در خودرو سواری خود نشسته اید نیز باید عینک داشته باشید زیرا این نورهای مضر در همه جا هنگام طول روز وجود دارند و محافظت از آن‌ها مختص روزهای آفتابی و محیط کاملا باز نیست.