مراقبت‌ های بعد از عمل

مراقبت‌ های بعد از عمل جراحی چشم | راه‌های کاهش عوارض بعد از عمل

مراقبت‌ های بعد از عمل جراحی چشم

مراقبت‌ های بعد از عمل چشم نقش مهمی در کسب نتیجه مطلوب دارد. این نکته برای تمام عمل‌های جراحی از جمله عمل‌های جراحی عیوب انکساری، آب مروارید و پیوند قرنیه ضروری است. هر گونه اشتباه در دوره نقاهت می تواند نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهد. هفته اول بعد از عمل بیشترین اهمیت را دارد و باید بیشترین مراقبت را انجام داد.

استفاده از قطره‌های چشمی

استفاده منظم قطره‌های تجویز شده یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل بشمار می‌آید. در صورت استفاده بیش از یک قطره، بین دو قطره حداقل 5 دقیقه فاصله بگذارید. از هر دارو فقط یک قطره داخل چشم بریزید. معمولا نیاز به مصرف قطره‌ها در موقع خواب شبانه نیست. در صورتی که فرد توان استفاده از قطره‌ها را ندارد، باید یکی از بستگان به بیمار برای ریختن قطره‌ها و یادآوری آن کمک کنند. در صورت تمام شدن زودرس قطره‌ها، با جراح برای تجویز مجدد دارو مشورت کنید.

پیشگیری از عفونت

یکی دیگر از مراقبت‌های بعد از عمل جراحی چشم پیشگیری از عفونت است. هر چند احتمال این مشکل کم است ولی یکی از بدترین عارضه بعد از هر گونه عمل جراحی عفونت است. علائم عفونت بعد از عمل شامل قرمزی چشم، درد چشم، تاری دید، اشک ریزش، ترشحات چشمی، تورم پلک می باشد. هر چند ممکن است بعضی از این علايم در روزهای اول بعد از عمل بصورت طبیعی وجود داشته باشد. در مواردی که ناشی از عفونت نباشد بتدریج بهبود می یابد. با این وجود بدلیل اهمیت تشخیص زودرس عفونت، در صورت بروز هر کدام از علائم ذکر شده، با پزشک جراح مشورت کنید. شما باید برای مراجعه حضوری فوری برای معاینه در هفته اول آمادگی داشته باشید.

• در هفته اول عمل از تماس دست با چشم و یا مالیدن آن با دستمال آلوده اجتناب کنید.
  • طبق توصیه جراح در روزهای اول بعد از عمل از ورود آب به داخل چشم جلوگیری کنید.
  • قطره آنتی بیوتیک را منظم استفاده کنید. از تماس نوک قطرها با لبه پلک خودداری کنید.
  • از حضور در محیط‌های آلوده و پر گرد و خاک اجتناب کنید.

مراجعه برای معاینات بعد از عمل

از دیگر مراقبت‌های بعد از عمل معاینات بعد از عمل است که اهمیت زیادی برای کسب نتیجه مطلوب دارد. طبق دستور جراح، باید بصورت منظم برای این معاینات مراجعه کرد.