درمان خشکی چشم

خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم اختلال در لایه اشکی چشم است که بدلیل عوامل مختلفی ایجاد می شود. این اختلال باعث علائمی مانند احساس سوزش و جسم خارجی، احساس خستگی و سنگینی چشم، حساسیت به نور، اشک ریزش، تاری دید و غیره در بیمار می شود.

آیا وضعیت روحی فرد در خشکی چشم تاثیر دارد؟

در سالهای اخیر ارتباط زیادی بین شدت علائم بیمارمبتلا به خشکی چشم ( این علائم در بالا نام برده شده است) و وضعیت روحی او مانند افسردگی و اضطراب دیده شده است. بنابراین بخصوص در افراد جوان تر بهبود وضعیت روحی نقش مهمی در کاهش علائم چشمی خشکی چشم دارد.

چه عواملی باعث خشکی چشم می شود؟

یکی از شایع ترین علل خشکی چشم التهاب و اختلال غدد چربی پلک است. علل این مشکل می تواند افزایش سن، اختلالات هورمونی، عفونتهای لبه پلک، عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و تغذیه باشد. خشکی چشم همچنین می تواند بدلیل مطالعه و یا کار با کامپیوتر و موبایل بصورت طولانی مدت ایجاد شود. بعضی از بیماریها بخصوص دیابت و بیماریهای روماتیسمی باعث ایجاد خشکی چشم شدید می شود. همچنین بعضی داروها مانند ضد فشار خون، ضد افسرگی، ضد حساسیت و غیره می توانند خشکی چشم را تشدید کنند. بیماریهای التهابی چشمی مزمن نیزمی توانند خشکی چشم شدید ایجاد کنند. استفاده لنزهای تماسی و یا لوازم آرایشی غیر استاندارد گاهی عامل ایجاد کننده خشکی چشم هستند.

چگونه از خشکی چشم پیشگیری کنیم؟

التهاب وعفونت لبهای پلک وغدد چربی آن، باید بعد از تشخیص توسط چشم پزشک درمان شود تا از خشکی چشم در آینده جلوگیری شود. یکی از شایعترین علل خشکی چشم، استفاده زیاد از موبایل و کامپیوتر است. در حین استفاده از این وسایل، فرد ناخودگاه کمتر کمتر می زند و اشک از روی سطح چشم تبخیر می شود. بنابراین فرد باید هر ۲۰ دقیقه به چشم ها استراحت دهد. تغذیه مناسب شامل استفاده از غذاهای دریایی و اجتناب از غذاهای ناسالم مانند غذاهای سرخ شده و فست فود در سلامت چشم ها مهم هستند. فرد همچنین باید به مقدارکافی مایعات بنوشد.

بنابراین سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب، تشخیص و درمان التهاب لبه ها پلک، استفاده از مواد آرایشی استاندارد برای آرایش لبه های پلک، اجتناب از عادت نادرست استفاده طولانی از چشم ها، درمان مناسب و به موقع بیماریهای عمومی می توانند کمک بزرگی برای پیشگیری از خشکی چشم باشد.

آیا خشکی چشم قابل درمان است؟

قدم اول برای درمان خشکی چشم اصلاح سبک زندگی است. فرد باید تغذیه مناسب داشته باشد، مایعات کافی بنوشد، هر بیست دقیقه بعد از مطالعه و یا کار با موبایل به چشم ها استراحت دهد و در معرض مستقیم جریان هوا نباشد.

درمان دارویی خشکی چشم با قطرهای اشک مصنوعی شروع می شود. در صورتی که خشکی چشم خفیف نباشد، استفاده از قطرهای بدون نگهدارنده( یکبار مصرف) توصیه می شود.

یکی از درمان های شایع و موثر خشکی چشم، درمان عفونت مزمن لبه های پلک و بهبود چربی لبه های پلک است. به این منظور استفاده از ماساژ بعد از گرم کردن پلکها توصیه می شود. همچنین شستشوی پلک ها با شامپوهای مخصوص توصیه می شود.

در موارد شدیدتر خشکی چشم درمانهای قوی تر با مشاوره با چشم پزشک توصیه می شود. این درمانها شامل، بستن موقت یا دائمی مجرای تخلیه کننده اشک، قطره های ضد التهابی، قطره‌های تولید شده از خون فرد، لنزهای مخصوص و درمانهای نوین لبه های پلک می باشد.

با توجه به پیشرفت علم در زمینه درمان خشکی چشم، این بیماری قابل کنترل می باشد. مراجعه به موقع و رعایت توصیه های چشم پزشک نقش مهمی در موفقیت درمان دارد.

در مورد درمان خشکی چشم با بستن مجرای اشک بیشتر بخوانید:

درمان خشکی چشم با بستن مجرای اشک

یک × دو =