استفاده از گوشی بعد از عمل لیزیک

بعد از عمل لیزیک می توان از گوشی استفاده کرد؟

استفاده از گوشی بعد از عمل لیزیک

در عصر کنونی که تمامی کارها و راه‌های ارتباطی با موبایل و لپ تاپ انجام می‌شود. یکی از پر تکرارترین و مهم‌ترین سوال‌هایی که بیماران قبل از انجام عمل لیزیک، اسمایل و پی آر کی از جراح می‌پرسند این است که چه مدت بعد از عمل لیزیک می‌توانند از گوشی موبایل استفاده کنند.

انجام مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک می‌تواند بر وضعیت بهبودی بسیار تاثیرگذار باشد. به همین دلیل بعد از انجام عمل‌های عیوب انکساری مانند لازک، لیزیک، فمتولیزیک، پی آر کی و اسمایل استفاده از گوشی و وسایل الکترونیکی از جمله تبلت، لپ تاپ و تلویزیون باید به حداقل میزان استفاده برسد.

مدت زمان استفاده از گوشی بعد از لیزیک

البته سرعت درمان و بهبودی هر بیمار نسبت به بیمار دیگر متفاوت و متغیر می‌باشد، به همین دلیل جراح و پزشک معالج می‌تواند با توجه به شرایط بیمار، مدت زمان استفاده از گوشی بعد از عمل را تعیین کند. در ۲۴ ساعت اول بعد از عمل، استفاده از گوشی و وسایل الکترونیکی باید محدود شود. بهتر است به هیچ وجه به صفحات دیجیتالی خیره نشوید. علت‌ عدم استفاده از این وسایل این است که نور این صفحات موجب درد، حساسیت چشم، اشک ریزش، خستگی و خشکی چشم می‌شود.

اگر شما استفاده از لپ تاپ و گوشی موبایل برایتان واجب و ضروریست بهتر است مراقب باشید چونکه استفاده از گوشی بعد از عمل‌های عیوب انکساری در چند هفته اول، احتمال بروز علائم خشکی چشم را افزایش میدهد. خشکی چشم و عدم تولید اشک کافی عامل احساس جسم خارجی، سوزش، درد و التهاب است.

در حالت ایده ال بهتر است شما حداقل تا ۷ روز نگاه کردن به صفحه موبایل، تلویزیون، تبلت و لپ تاپ را به حداقل برسانید. اگر مجبور به این کار شدید در کوتاه‌ترین زمان این وسایل را کنار بگذارید. در حین استفاده از این وسایل بعد از عمل، در فواصل کوتاه به چشمانتان استراحت بدهید. بیشتر پلک بزنید و قطره اشک مصنوعی را بیشتر استفاده کنید.

با توجه به اینکه نوع عمل، شماره چشم، سن فرد و خشکی چشم زمینه‌ای می‌تواند در شرایط چشم فرد و خشکی بعد از عمل تاثیر بگذارد، نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای میزان مجاز استفاده از وسایل دیجیتال تعیین کرد. یک نکته کاربردی این است که باید مدت زمانی از این وسایل استفاده کرد که فرد علایمی مانند تاری دید موقت، احساس جسم خارجی، اشک ریزش و درد نداشته باشد.

استفاده از گوشی موبایل و وسایل الکترونیکی در عمل‌های اسمایل و فمتولیزیک می‌تواند زودتر اتفاق بیفتد. اما این زمان در عمل پی آر کی معمولا طولانی‌تر خواهد بود.

رعایت چند نکته پس از عمل

در صورت استفاده از گوشی در هفته‌های ابتدایی بعد از عمل بهتر است موارد زیر رعایت شود:

-توجه به پلک زدن مداوم در زمان استفاده از گوشی و لپ تاپ که باعث کاهش خشکی چشم می‌شود.
-استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی
-اجرای قانون۲۰-۲۰-۲۰ که به این شکل است که هر ۲۰ دقیقه در زمان استفاده از موبایل، ۲۰ ثانیه استراحت به چشم‌ها در فاصله ۲۰ فوتی از گوشی بدهیم.

در آخر لازم به ذکر است که باید در دوره پس از عمل، طبق برنامه تنظیمی توسط جراح چشمتان ویزیت و معاینه شوید. جراحی‌های عیوب انکساری یک روش جراحی ایمن و کم تهاجمی با دوره نقاهت سریع است. رعایت تمام نکات مراقبت‌های پس از عمل و مراقبت مناسب از چشم‌ها، برای دستیابی به بهترین نتایج بسیار مهم است.

18 − هشت =