درد حین جراحی حذف عینک

تمامی افرادی که به دنبال عمل‌های عیوب انکساری هستند به دلیل اینکه این عمل با بیهوشی انجام نمی‌شود ترسی در رابطه با درد حین جراحی حذف عینک دارند و برای همه‌ی افراد این سوال مطرح است که آیا حین این عمل دردی احساس می‌کنند یا خیر؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید.

جراحی‌های عیوب انکساری مانند لازک، پی آر کی، فمتولیزیک و اسمایل یکی از سریع‌ترین، شایع‌ترین و بی‌خطرترین جراحی‌های چشم در دنیا به شمار می‌روند. گرچه این جراحی‌ها در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شوند، اما جراح باید از دقت و عملکرد بالایی برخوردار باشد. در جراحی‌های عیوب انکساری علاوه بر مهارت پزشک، همکاری و عملکرد بیمار نیز می‌تواند نقش مهمی در نتیجه عمل داشته باشد. این جراحی‌ها تنها با قطره بی‌حسی انجام می‌شود و جهت انجام آن نیازی به بیهوشی نیست.

آیا در حین جراحی دردی احساس می‌شود؟

در جواب سوالی که پیش تر مطرح شد باید گفت: خیر. عمل‌های جراحی حذف عینک معمولا بدون درد بوده و شما در حین جراحی درد و مشکلی نخواهید داشت. زمانی که قطره آنستوکائین در چشم  شما ریخته می‌شود، چشمانتان کاملا بی‌حس شده و شما درد غیر قابل تحملی نخواهید داشت. اما بی‌درد بودن جراحی، به معنای‌ عدم نفهمیدن جراحی نیست، چرا که شما در حین عمل کاملا بیدار و آگاه هستید. در تمامی مراحل عمل، پزشک نیاز به تعامل و همکاری شما دارد. شما در حین جراحی احساس فشار وارده و لمس وسایل با چشم‌هایتان را متوجه خواهید شد.

معمولا تمامی افرادی که تحت عمل‌های رفراکتیو قرار گرفته‌اند بر این نظر که ساده‌تر از چیزی که ما فکر می‌کردیم بود توافق دارند. در بعضی مواقع چند ساعت بعد از جراحی و از بین رفتن اثر قطره بی‌حسی، بیمار دچار درد، اشک ریزش و جسم خارجی می‌شود که تمامی این علائم طبیعی بوده و با مصرف مسکن و قطره‌های تجویز شده توسط پزشک کاهش می‌یابد.

این علائم در جراحی‌های فمتو لیزیک و فمتو اسمایل خفیف‌تر بوده و در جراحی پی آر کی معمولا شدیدتر است. در جراحی پی آر کی به دلیل برداشتن سطح اپی تلیوم حساسیت و درد بیشتری تجربه می‌شود. البته این بدان معنا نیست که برای بیمار غیرقابل تحمل باشد. زیرا در عمل پی آر کی، در پایان جراحی، به جهت کاهش درد بیمار، از لنز پانسمانی استفاده می‌شود.

در صورتی که بیمار دچار درد بسیار زیادی باشد که با مصرف مسکن نیز کاهش نمی‌یابد بهتر است که حتما و در اسرع وقت پزشک خود را در جریان گذاشته تا علت درد، بررسی و درمان شود.

اقدامات لازم برای کاهش علائم درد

اگرچه ممکن است که پیشگیری از برخی عوارض جانبی عمل جراحی لیزیک، مانند درد چشم امکان‌پذیر نباشد، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها یا اجتناب از انجام آن ها، در طول دوره بهبودی خود برای کاهش شدت علائم درد، انجام دهید.

شما برای جلوگیری از خستگی و درد چشمانتان پس از عمل لیزیک، اولین و بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که هرچه زودتر به چشمانتان استراحت دهید.

اجتناب از گوشی موبایل، تبلت و تلویزیون و حداقل استفاده از این وسایل در هفته‌ی اول بعد از عمل نیز بسیار مهم و موثر است و می‌تواند در کاهش درد بسیار اثربخش باشد. همچنین قطره‌ها و داروهای خوراکی تجویز شده را حتی در صورتی که دردی ندارید، منظم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بعد از عمل لیزیک می توان از گوشی استفاده کرد؟

10 + سیزده =